Zoeken

Relevante taaltaken

Task-based learning (TBL) speelt een belangrijke rol in Blink Engels. Maar wat is dit en wat zijn goede taaltaken?

Bij task-based learning draait het om betekenisvolle communicatie. Geen losse regels, zinnen en woorden, maar taal die leerlingen direct kunnen gebruiken. Op school en in hun eigen leven. Centraal in task-based learning staat de taaltaak. Een opdracht die leerlingen motiveert om met de taal aan de slag te gaan. De opdracht is verbonden met de realiteit waarin ze leven. En daarom geloofwaardig en relevant.

Leerlingen voeren de taak niet (alleen) uit ‘omdat het moet’ maar ook omdat ze zich er persoonlijk bij betrokken voelen. Het eindproduct sluit altijd aan bij de wereld buiten school.

Task-based learning en Blink Engels

Hoe ziet task-based learning in Blink Engels eruit?

Relevante taaltaken in Blink Engels - TBL

Pre-task

Samen zin krijgen om aan de slag te gaan

Drie klassikale digibordlessen raken en motiveren jouw leerlingen direct aan het begin van de periode. Leerlingen en docent kijken bijvoorbeeld samen een impactvolle film of lezen een spannend verhaal. Hierdoor krijgen de lessen betekenis en door de beleving krijgen ze zin om aan de slag te gaan. In deze lessen wordt de taaltaak geïntroduceerd en vertel je leerlingen aan welke criteria die taak moet voldoen.

Na de introductielessen gaan je leerlingen twee lessen zelf aan de slag. In hun eigen tempo met zowel specifieke, op de taak gerichte digitale oefeningen als met oefeningen in een adaptieve grammar app. Hiermee verbeteren leerlingen hun taalvaardigheden en krijgen ze het vertrouwen dat ze de taak met succes kunnen uitvoeren.

Task

Elke leerling werkt aan zijn eigen succeservaring

Daarna werken de leerlingen aan de taak zelf. De opzet is voor iedereen gelijk, maar er is voldoende ruimte om zelfstandig te werken. Elke leerling kan naar eigen vermogen presteren. En kan zijn of haar creativiteit tonen.

Review

Zelf ontdekken wat beter kan

Leerlingen reflecteren zelf op de kwaliteit van hun werk. Met een checklist en met behulp van een rubric. Ook krijgen ze inzicht hoe ze hun taalproduct kunnen verbeteren.

Iedere taaltaak heeft een eigen rubric. Deze rubric bestaat uit een lijst met criteria waaraan de taaltaak moet voldoen. De rubric richt zich op het proces en geeft leerlingen inzicht in de criteria die van belang zijn voor het voltooien van de taak. Jij bepaalt of je zelf de taak beoordeelt of dat je de leerlingen hun eigen taak of die van een klasgenoot laat beoordelen. Je laat je leerlingen zien hoe je gerichte feedback geeft. Door tussentijds te evalueren, meet je samen met de leerlingen wat ze kennen en kunnen. Zo ontdekken ze zelf wat ze nog moeten leren moet om hun leerdoel te halen.

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen