Eefje Cadee

Toetsexpert/ eindredacteur

Ik ben op bezoek in een eerste klas. Ik zie leerlingen aan het werk met Wired. Ze praten over de opdracht en zoeken samen uit hoe ze de opdracht gaan aanpakken.  En oh ja allemaal in het Engels. Dan maakt mijn taalwetenschappershart een klein sprongetje: als we leerlingen kunnen uitdagen om in de doeltaal te praten, te schrijven, te lezen.

Toen ik in 2016 mijn eigen bedrijf startte en als toetsexpert en eindredacteur Reading en Listening ging werken aan Wired, had ik niet verwacht dat ik zo veel creativiteit en onderzoekend vermogen kon inzetten voor deze methode. Ik ontrafel de lesstof, ontdek de rode draad en comprimeer dit in optimale vorm tot een goede toets. Mijn jarenlange ervaring als toetsdeskundige bij Bureau ICE, waarbij ik voor en met scholen allerlei toetsvormen heb gemaakt voor diverse onderwerpen, komt daarbij goed van pas. Maar ook creativiteit gecombineerd met doorzettingsvermogen, wat ik nodig heb voor mijn handwerkobsessie, komt goed van pas.  Dit gebruik ik bij de ontwikkeling van de lees- en luisterlessen, waarbij we strategieën verwerken in uitdagende en authentieke opdrachten.

De toetsen en lees- en luisterlessen zijn onderdeel van een groter geheel. Iedereen in het team brengt de eigen specifieke expertise in: we kijken mee met elkaar en leren daarbij te kijken met een andere bril. Deze lerende instelling en het voelbaar gemeenschappelijke doel maken het voor mij heel interessant om mee te werken aan deze vernieuwende methode.