Hetty Hurkmans

Uitgever

Bij de start van de Mammoetwet was ik een eigengereide juf. Lesgeven met films en stripboeken, zelf films maken naar aanleiding van Roald Dahls ‘Landlady’ en excursies en culinaire dagen in de klas hoorden daar bij. Ik studeerde Frans en didactiek moderne vreemde talen, verdiepte mij in journalistiek en architectuur en werk nu 25 jaar in het educatieve uitgeefvak bij diverse uitgeverijen.

Wired is in dit vak mijn grootste uitdaging tot op heden. Het is een uitdaging om te ontdekken hoe we leerlingen kunnen boeien en hoe we ze vervolgens gemotiveerd kunnen houden zodat ze ook écht aan het werk gaan, ze Engels gaan praten en zin hebben in een taak. Het is een enorme zoektocht geweest. We hebben veel wegen bewandeld en ook weer verlaten. Én we hebben met honderden leerlingen en docenten gesproken.

Het laatste jaar zie ik tijdens de Wired lessen energie in de klassen. Leerlingen die de film uit het tweede topic thuis al tweemaal bekeken hebben, die op internet alles over Lee Oswald uitgezocht hebben en leerlingen die lekker zitten te swingen in de bank bij het beluisteren van de liedjes uit de topic Music. Ik zie energie en leerlingen die met zin aan het werk gaan. Dat is het grootste cadeau voor ons werk.

Mijn schoenen staan voor ‘bewegen’. Loopschoenen voor mijn stoere kant, ‘Aan het werk’ en mijn dancing shoes voor mijn mondaine kant, ‘Op stap’! Met deze twee paar kan ik nog wel even vooruit.